Sunday, May 20, 2012

Pensil & kehidupan


Suatu petang dalam perjalanan pulang ke rumah,,saya meceritakan masalah yang dihadapi pada abah. Suasana dalam kereta memang sangat mengizinkan untuk kami berbual panjang. umi dari tadi menjadi pendengar setia perbualan kami. Kadang-kadang mencelah tika dirasakan perlu. Saya dan abah memang selalu begitu. Berkongsi cerita, pengalaman dan masalah bersama.

Saya : 'Abah,kakak rasa...bla..bla...bla..(secret).. (sangat panjang)' saya hampir menangis kerana terlalu sukar untuk hadapi saat itu. Ujian itu datang tanpa abah dan umi disisi. Saya tahu,walau umur sudah meningkat dewasa tetapi sukarnya untuk berdikari menghadapi sesuatu tanpa mereka.

kata abah :'kehidupan ini ibarat sebatang pensil..kita menulis dgn rentak kita sendiri..adakalanya tulisan kita cantik dan kemas,tetapi ada ketika tulisan kita bertukar comot dan hodoh..tulisan yang kemas ibarat kita sedang gembira dan berbuat baik manakala tulisan yang comot ibarat kita ditimpa masalah dan kesedihan,maka kita sebagai penulis berhak untuk memadam sgla kesedihan dan kesalahan yg dilakukan dengan memohon ampun pada Allah..anologinya kita memadam kembali tulisan comot tersebut dengan pemadam yg t'letak dihujung pensil tadi' mudahkan,,

Apabila kita merasa resah dan berd0sa,maka segeralah kembali mencari Allah..Jangan biarkan diri dalam lembah kehinaan. Orang mukmin itu sifatnya segera bertaubat apabila melakukan kesalahan dan sentiasa mengingati Allah tika diri dilimpahi nikmat kesenangan.. Mudah-mudahan perkongsian yang sedikit ini bermanfaat pada kita semua.

'Ingatlah mukmin yang kuat lebih baik disisi Allah s.w.t dan lebih dicintaiNYA daripada mukmin yang lemah' wallahua'lam..

0 comments:

Post a Comment