Sunday, September 30, 2012

Ketenangan jiwa

Bismillahirrahmanirrahim..
“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, maka Allah akan menunjukkan kepadanya jalan keluar dari kesusahan, dan diberikanNya rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka, dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan keperluannya.”
(Surah At-Talaq ayat 2-3)

Mengenangkan dosa-dosa yang lalu, membuatkan hati yang keras menjadi lembut.. rasa senang menjadi hiba, sanggup dan tergamaknya kita melakukan perkara dusta sedangkan nikmat Allah sering melimpahi siang dan malam.tidak pernah putus walau sesaatpun..

Darah yang mengalir dengan lancar ke setiap organ badan, sistem penghadaman yang teratur, nikmat bernafas dengan selesa yang jarang sekali kita syukuri..Inilah namanya hamba. Hamba yang leka dan lalai dengan dunia. Nauzubillah.. bila harta jadi buruan, diletakkan di hati bukan di tangan. Hancurlah jiwa di dalam jasad,.

Bagaimana untuk mendapatkan ketenangan jiwa? Jiwa sebenarnya elemen penting dalam kehidupan. Jiwa yang bersih, kuat mampu menghadapi ujian dan dugaan dengan tabah dan cekal. Jiwa yang sihat dapat membantu kita berfikir dengan rasional. Jiwa yang bersih lahirnya dari keimanan dan kecintaan yang kuat terhadap Allah s.w.t.

Apakah tanda seseorang itu telah mencapai ketengan jiwa? Adakah dengan memiliki anak-anak yang ramai dan kesemuanya telah berjaya dalam bidang masing-masing. Atau adakah dengan memiliki rumah besar dan kereta mewah..Atau adakah berjaya mendapat PHd itu dikatakan mendapat ketenangan jiwa? Adakah itu ukuran seseorang yang mendapat ketenangan jiwa??

Muslimin muslimat, mukminin mukninat,

Tanda seseorang yang mencapai ketenangan jiwa adalah dengan rasa syukur yang sering dizahirkan kepada Tuhannya saat menerima apa sahaj daripada Tuhannya..Samada dikurniakan kesenangan ataupun ditimpa ujian... rasa syukur yang membaluti hamba itu sebenarnya menunjukkan ketenangan jiwa yang telah dirasainya.. Insan, harus menerima takdir, ketentuan yang telah ditetapkan Tuhannya..Redha dengan setiap perhitungan..kerana DIA tahu apa yang diperlukan oleh hambanya..

Jangan gusar dan cemburu dengan rezeki orang lain..kerana Allah tahu apa yang diperlukan oleh kita.. DIA yang menciptakan kita.. Setiap manusia ada bahagian rezekinya masing-masing. Jadi, jangan ada sifat iri hati melihat orang lain lebih kaya daripada kita. lebih cantik dan bergaya daripada kita. lebih bijak dan cerdik daripada kita..kerana itu rezeki mereka..dan rezeki kita juga telah tersedia olehNYA..yang terbaik untuk tiap-tiap hambaNYA,

Wallahua'lam

0 comments:

Post a Comment