Thursday, March 28, 2013

Hidup bagai mimpi

Hidup ini bagai dalam mimpi.
Bila kita terjaga? bila sudah di akhirat. Baru sedar rupanya dasyaat sungguh akhirat yg dijanjikan.

Dalam mimpi,kadang2 kita boleh create watak yg kita suka.Kita nak jadi apa, dan bagaimana.
So,dalam hidup kita boleh ikhtiarkan kita nak jadi apa dan bagaimana perwatakan yg kita nak.

Dalam mimpi, kadang2 kita memang xdapat nak handle. semua itu berlaku diluar kawalan kita.
Ya, dalam hidup apabila ssuatu yg berlaku diluar kawalan kita. Jangan panik. sebab itu semua telah tertulis di luh mahfuz sana sebelum kita dilahirkan ke dunia. Hebat kan rencana Allah s.w.t? =)

Dalam mimpi, bila apa yg kita nak xcapai. kita akan rasa lega sebaik terjaga dr tidur.
Oleh itu, jangan risau kalau di dunia ni kita takdapat apa yg kita nak. Namun, risaulah kalau di akhirat nanti kita xdapat apa yg kita nak. Kerisauan itu akan membantu kita bersungguh2 utk mencapai apa yg kita nak di akhirat nanti.Percayalah.

Dalam mimpi, kita rasa sakit dan pedih bila ada yang menyakiti atau kita terluka dan tercedera fizikal. Hakikatnya, bila kita terjaga semua itu hanya fana. Tak ada langsung kesan luka dan sakit.Itu hanya sementara. Jadi, bilamana ada menyakiti kita...melukakan hati kita, atau kita diuji rasa sakit dan tidak sihat. xperlu endah dgn smua itu.Ingatlah semua itu hanya sementara. Di akhirat nanti adalah kehidupan kita yang sebenar.

Tulisan di atas hanyalah falsafah hidup saya.Jangan ambil bulat2. Timbang dan nilai dgn kacamata ilmu, iman dan takwa. Perbetulakan saya, dan kongsikan ilmu kalian.

Merancang Mati untuk "Hidup"




0 comments:

Post a Comment